پله گرد کنسولی یک طرفه

کاربرد پله گرد کنسولی یک طرفه


یکی از انواع پله‌ های گرد که در خانه‌ های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پله گرد کنسولی یک طرفه است. به صورت کلی پله ها نقش بسیار مهمی را در خصوص معماری و دیزاین خانه‌های مختلف به خصوص خانه‌های دوبلکس و لوکس ایفا می‌کنند. بنابراین طراحی آن‌ها باید به صورتی باشد که علاوه بر زیبایی، راه دسترسی مناسبی را برای افراد ایجاد نماید.
در واقع پله‌ها می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند که هر کدام از آن‌ها زیبایی خاص خود را دارا هستند اما پله گرد کنسولی یک طرفه، در خانه‌های لوکس امروزی، یکی از پرطرفدارترین انواع پله‌ ها محسوب می‌شود. بعلاوه پله‌ ها را می‌توان از متریال مختلفی مانند سنگ، فلز، چوب، استیل و یا ترکیبی از این متریال طراحی کرده و زیبایی خانه شما را دو چندان کرد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی پله گرد کنسولی یک طرفه چیست؟ اشاره نماییم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. چه زمانی از ساختمان سازی باید ساخت پله را سفارش دهیم.

ضرورت وجود پله در خانه‌ ها

همان گونه که می‌دانید، یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین مواردی که برای یک خانه و یا آپارتمان توسط مهندسان معمار و عمران طراحی و ساخته می‌شود، پله ها هستند. پله‌ها راهی مناسب برای دسترسی به طبقات بالاتر بوده و طراحی آن‌ها ضوابط و قوانین خاصی دارد. یکی از پرطرفدار ترین و مشهورترین انواع پله که بیشتر در محیط‌های خانه‌های دوبلکس و لوکس دیده می‌شود، پله گرد است. طراحی این پله‌ها نسبت به سایر پله‌های دیگر متفاوت بوده و باید تمامی ضوابط طراحی آن را در نظر گرفت. در زمینه عمران و ساخت و ساز خانه‌ها، پله‌ها به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند و ابعاد و اندازه آن‌ها به کاربری سازه شما وابسته خواهد بود. امروزه استفاده از پله های گرد برای دسترسی طبقات یک آپارتمان رایج نیست اما در خانه‌های دوبلکس، به دلیل آنکه می‌توان تعداد کمی پله طراحی کرد، استفاده از این نوع پله‌ها به خصوص پله گرد کنسولی یک طرفه رایج میباشند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که پله‌های گرد از طراحی جذاب و منحصر به فردی برخوردارند که علاوه بر ارتقاء ظاهر ساختمان، مزایای مهمی را نیز ارائه می‌ دهند.

پله گرد کنسولی یک طرفه چیست؟

در مقالات گذشته در خصوص پله‌های گرد اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. به صورت کلی، یکی از انواع پله‌های گرد که در بسیاری از خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پله گرد کنسولی یک طرفه است. به صورت کلی این نوع از پله گرد، از یک محور کناری برخوردار می‌باشند که اسکلت اصلی پله گرد کنسولی یک طرفه را تشکیل می‌دهد. پله گرد کنسولی یکی از زیباترین انواع پله‌های گرد است که کاربردهای خانگی دارد. نکته بسیار مهمی که در خصوص این نوع از پله‌ها باید بدانید این است که وزن تقریبی پله‌های گرد تقریبا 90 کیلوگرم بوده و جزء پله‌هایی با کف پله متوسط طبقه بندی می‌شوند.

از خدمات نوین پله: پله های دوبلکس

ساخت پله گرد کنسولی یک طرفه
طراحی پله گرد کنسولی یک طرفه

چوب مناسب برای ساخت پله گرد

طراحی و ساخت پله گرد کنسولی یک طرفه

اگر بخواهیم در خصوص طراحی و ساخت پله گرد کنسولی یک طرفه اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، باید اشاره نماییم که پله کنسولی به صورت معمول از متریال فلزی ورقی طراحی و ساخته می‌شود. پیش از ساخت این نوع پله‌ها باید مانند هر نوع پله دیگری، در ابتدا نقشه‌های دو بعدی و مدل سازی سه بعدی آن انجام شود. پس از طراحی اولیه نقشه یا پلان پله گرد کنسولی یک طرفه، به سراغ ساخت این پله‌های زیبا خواهیم رفت. شایان ذکر است که برای ساخت انواع پله‌های گرد به خصوص از نوع کنسولی، باید دقت عمل بسیار بالایی داشت. از جمله نکات بسیار مهمی که درباره پله گرد کنسولی یک طرفه وجود دارد، به شرح زیر خواهد بود:
در پله گرد کنسولی، فاصله میان پله و کف پله‌ها باید از تمامی زوایای دیوار حداقل به اندازه 10 سانتی‌متر فاصله داشته باشد.
انتخاب متریال فلزی شاسی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. بدین ترتیب باید ورقی انتخاب شود که از ضخامت کافی برخوردار بوده تا بتواند بار مورد نظر را تحمل کند. در واقع ورق های مصرفی نباید از 10 میلی متر ضخامت کمتر باشد.
برای ساخت کف پله‌ها باید حداقل از قوطی پروفیل 40 در 80 استفاده شود تا وزن حداقل دو نفر انسان بالغ را کاملا تحمل کند.
در طراحی شاسی ورقی پله گرد کنسولی یک طرفه باید دقت داشت که فاصله میان دو ورق 100 میلی متر باشد و ما بین دو ورق شاسی، بایستی از پروفیل به منظور اتصال ورق‌ها به یکدیگر، استفاده شود.

یکی از خدمات اصلی نوین پله: ساخت پله معلق است.

متریال پله کنسولی گرد یک طرفه

همان گونه که در بخش‌های قبل اذعان داشته‌ایم، پله‌ های کنسولی ممکن است از متریال بسیار مختلفی مانند سنگ، فلز، استیل، چوب و … طراحی و ساخته شوند. این موضوع به نوع طراحی پله کنسولی گرد یک طرفه و همچنین سلیقه افراد بستگی خواهد داشت. یک مزیت و نکته بسیار مهمی که در خصوص پله‌ های گرد کنسولی یک طرفه وجود دارد این است که در خصوص این نوع پله‌ها می توان در لا به لای دیوار شاسی فلزی و یا بتنی پله را جای داد تا تنها کف پله ها از دیوار به صورت کنسول و یا معلق بیرون بیایند! این موضوع در زیبایی پله‌ها بسیار تاثیر گذار است تا در طرح های اجرا شده معماری جلوه زیبای دیگری به پروژه طراح ببخشند. در صورتی که در پله‌های دیگر مانند پله شمشیری و پله محور میانی باکس که در تمامی نقاط پروژه قابل اجرا هستند این قابلیت وجود ندارد!

نکات بسیار مهم در خصوص پله گرد کنسولی یک طرفه

در خصوص پله گرد کنسولی یک طرفه یک سری نکات درباره ابعاد و وزن آن‌ها وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شعاع خارجی پله نباید از ۷۰ سانتی متر کمتر شود
  • عرض پله بهتر است از ۸۵ سانتی متر بیشتر نشود
  • وزن تقریبی هر متر ارتفاع : ۹۰ کیلوگرم (برای پله ای با شعاع خارجی ۱۵۰ سانتی متر و عرض پله ۸۵ سانتی متر)
  • ورق های ۴ و ۸ میلی متر به منظور ورق های جانبی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
  • ورق ۴ میلی متر به منظور درپوش و پروفیل ۴۰ در ۶۰ میلیمتر جهت کف پله مورد استفاده قرار می‌گیرند.
سخن پایانی

پله گرد کنسولی یک طرفه، یکی از مدرن ترین و زیباترین انواع پله‌های گرد محسوب می‍‌شود. این نوع پله‌ها برای مکان‌هایی مناسب هستند که از دیوار جهت ایجاد ارتباط بین طبقات بهره گرفته می‌شود، در این خصوص می‌تواند پله گرد کنسولی یک گزینه مناسب برای ارتباط میان طبقات محسوب گردد. این نوع پله‌ها به خصوص برای استفاده در منازل مسکونی، مغازه‌ها و فضاهایی با متراژ کوچک، متوسط و بزرگ مناسب هستند. شما عزیزان نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پله گرد کنسولی یک طرفه به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.

سوالات متداول پله گرد کنسولی یک طرفه چیست؟

  1. انواع پله‌های گرد کدام‌اند؟
    انواع پله های گرد شامل پله های دوبلکس، پله های پیچ، پله های گردون و پله های مارپیچ و پله‌های کنسولی و … می‌باشند.
  2. مزیت استفاده از پله‌های بتنی در چیست؟
    پله‌های بتنی از مقاومت بالایی برخوردار هستند و به راحتی با شرایط محیطی سخت مانند اثرات جوی مقاومت می‌کنند.
  3. چرا امروزه پله‌های گرد بهترین انتخاب برای خانه‌های دوبلکس است؟
    پله گرد، یکی از برترین انتخاب‌ها برای طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌هاست. این نوع پله با طرح‌های متنوع، به هر فضایی زیبایی و جذابیت می‌بخشد. برای طرفداران پله گرد با کیفیت و مقاوم، پله گرد فلزی یک انتخاب بی‌نظیر است.
5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 4 =