پله پیچ مرکزی برش خورده چیست

پله پیچ مرکزی


می خواهید بدانید پله پیچ مرکزی برش خورده چیست؟ همان طور که می دانید یکی از عناصر اصلی در ساختمان ها، پله ها هستند. این عنصر برای این که کارآیی لازم را داشته باشد باید کاملا اصولی و مطابق با استاندارد های خاصی تولید شود. از طرفی آن ها را در انواع و مدل های مختلفی تولید می کنند که یکی از آن ها، پله پیچ مرکزی برش خورده می باشد. این نمونه از پله ها به سبک خاصی تولید شده و قوس بسیار زیبایی دارند.

درباره پله پیچ مرکزی برش خورده

برای پاسخگویی به سوال پله پیچ مرکزی برش خورده چیست؟ باید بگوییم که این نوع از پله ها علاوه بر کارآیی بالایی که دارند، بسیار زیبا و شکیل هستند. نمای لوکسی به خانه ها هدیه می کنند و به عنوان زیباترین نوع پله ها معرفی می شوند. این نمونه از پله ها بر خلاف انواع دیگر پله، در زمان ساخت نیازی به ستون مرکزی ثابت ندارد. برای ساخت این نوع پله ها از دو نوار قوس دار استفاده می شود که به وسیله پله ها به هم متصل می شوند. یکی از نکات جالبی که در مورد این نوع پله ها باید بدانید آن است که این عناصر لزوما نباید به شکل گرد ساخته شوند. در بسیاری از خانه ها این پله ها از بیضی های بزرگ و کوچکی درست می شوند که بسیار زیبا و منحصر بفرد هستند.
امروزه با توجه به انعطاف پذیری بالا، در اکثر ساختمان های ویلایی و باغ ها از این نوع پله های مدرن و زیبا استفاده می شود. حتی در دفاتر کاری بزرگ و یا مکان هایی مانند هتل و اقامتگاه ها نیز از این نمونه پله ها استفاده می کنند. در بسیاری از ساختمان ها این پله ها را در مرکزیت فضای داخلی قرار می دهند و در برخی از آن ها، پله ها را در گوشه ای از فضا می گذارند. بنابراین محل قرار گیری آن ها به طراحی فضای داخلی ساختمان و نظر معمار بستگی دارد و از قوانین خاصی تبعیت نمی کند.

بیشتر بخوانید: ساخت پله گرد دور لوله

مصالح مورد نیاز برای ساخت پله پیچ مرکزی برش خورده

شاید بخواهید بدانید مصالح لازم برای ساخت پله پیچ مرکزی برش خورده چیست؟ برای ساخت این عناصر در ساختمان ها از مواد و مصالح مختلفی می توان استفاده کرد. مناسب ترین و پر کاربرد ترین مصالح به کار رفته در این نوع پله ها، چوب و فلز است. با این حال در بسیاری از ساختمان ها نیز از مصالح بتنی برای ساخت این نوع پله ها استفاده می کنند.

این نمونه از پله ها دارای انواع مختلفی هستند و هر یک از آن ها در سبک های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو طرف این پله ها باید نرده کار گذاشته شود که جنس این نوع نرده ها نیز با توجه به سلیقه افراد تعیین می شوند.

برخی از اشخاص بیش تر نرده های استیل را می پسندند و بعضی یگر تمایل به نصب نرده های چوبی دارند. البته در بسیاری از ساختمان های لوکس و مدرن امروزی نیز از نرده های شیشه ای استفاده می کنند.

این نمونه از نرده ها نور را در فضای داخلی حرکت داده و به روشن تر شدن فضا نیز کمک می کنند. در حالت کلی این پله ها نسبت به پله های گرد شعاع بیش تری داشته و طراحی آن ها به گونه ای است که کف پله ها حول یک لوله عمودی می چرخند.

تفاوت پله پیچ با پله گرد
فرق پله پیچ با پله گرد چیست؟

تفاوت پله پیچ با پله گرد چیست؟

باید بدانید که این نوع پله ها با پله های گرد متفاوت می باشند. در نگاه اول ممکن است این پله با پله های گرد اشتباه گرفته شود اما با کمی دقت متوجه تفاوت میان این دو نوع پله خواهید شد. این دو نمونه از پله از نظر زیبایی نسبت به بقیه نمونه ها شکیل تر هستند و به لوکس تر شدن فضا کمک می کنند. از طرفی در طراحی بسیار انعطاف پذیر بوده و به شکل های مختلفی در می آیند.

از این رو امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در اکثر ساختمان ها نصب می شوند. در عین حال که این دو پله شباهت های زیادی با یکدیگر دارند، با هم متفاوت هستند. پله های پیچ مرکزی نسبت به نوع دوم شعاع بیش تری دارند و در حقیقت حول دایره بزرگ تری می چرخند.

حداقل عرض کف این نوع پله ها باید ۶۶ سانتی متر باشد و پاخور آن باید بیش از نصف کف پا را پوشش دهد. این در حالی است که پله های گرد شعاع کمتری داشته و به شکل یک دایره کامل دیده می شود. این دو نوع پله از نظر شکل ظاهری با هم متفاوت بوده و از نظر تعداد کانون نیز با هم تفاوت دارند. پله های پیچ تک کانونه هستند در حالی که نمونه های گرد این پله ها می توانند بیش از یک کانون داشته باشند.

سخن پایانی

می پرسید پله پیچ مرکزی برش خورده چیست؟ این نمونه از پله ها با ظاهری بسیار زیبا و مدرن، به زیبا سازی فضای داخلی کمک می کنند. برای ساخت آن ها از متریال های مختلفی مانند مصالح بتنی، چوب و یا فلز می توان استفاده کرد. هر دو طرف این نمونه از پله ها را باید نرده گذاشت که جنس این نرده ها می تواند استیل، چوب و یا حتی شیشه باشد. این نوع پله ها مطابق با استاندارد های خاصی طراحی شده و در بخش های مرکزی و یا کناری فضای داخلی قابل نصب هستند.

پله پیچ مرکزی
پله های پیچ مرکزی

سوالات متداول پله پیچ مرکزی برش خورده چیست؟

  1. مزایای ساخت پله پیچ مرکزی آهنی را بنویسید؟
    این نمونه از پله ها دوام بالایی داشته و فضای کمی را اشغال می کنند. علاوه بر آن، در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده و در برابر وزن های بالا مستحکم هستند.
  2. پله های پیچ در حالت کلی به چند دسته تقسیم می شوند؟
    این نوع پله ها در حالت کلی به سه دسته اصلی پله پیچ مستقیم، پله پیچ با محور مرکزی و پله های کرکره ای تقسیم بندی می شوند.
  3. قیمت ساخت پله پیچ مرکزی به چه عواملی بستگی دارد؟
    مواد و متریال های استفاده شده، ارتفاع و عرض پله، طراحی و مدل آن و همچنین نوع نرده به کار رفته در آن را می توان به عنوان مهم ترین عوامل تعیین کننده معرفی کرد.
5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 10 =