ساخت پله چوبی مستقیم

ساخت پله چوبی


چوب همیشه یکی از متریال های لوکس و بسیار مدرن به شمار می آید. از این رو ساخت پله چوبی مستقیم می تواند کار بسیار خلاقانه ای برای خانه و ویلا ها به حساب آيد. این نوع پله ها علاوه بر زیبایی خیره کننده ای که به محیط می بخشند بسیار مقاوم و با دوام هستند. برای ساخت این پله ها از روش های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه با آن ها بیش تر آشنا خواهیم شد.

ساخت پله چوبی مستقیم

برای ساخت پله چوبی مستقیم از روش های مختلفی استفاده می کنند. گاهی اوقات برای این کار از اسلب چوبی کمک می گیرند. این کار می تواند جلوه خاصی به پله ها دهد و در عین حال به وقت و هزینه نسبتا بالایی احتیاج دارد. برای این کار باید اسلب هایی کاملا خشک استفاده شود که هیچ گونه آفتی در درون آن ها وجود ندارد. در گذشته برای ساخت این پله ها از تخته سه لایی استفاده می کردند. ساخت پله با این نوع چوب ها سخت و بسیار زمان بر بود، از این رو امروزه کم تر از این روش برای ساخت پله ها استفاده می کنند.

از خدمات نوین پله: ساخت پله دوبلکس

اگر قصد دارید که برای خانه و یا ویلای خود از این راه پله ها استفاده کنید، باید علاوه بر زیبایی به استحکام آن ها نیز توجه داشته باشید. پله های مستقیم یکی از انواع پله ها می باشند که در اکثر ساختمان ها از آن استفاده می کنند. برای ساخت این نوع پله ها گاهی از سنگ استفاده می کنند و فقط نرده ها را با چوب کار می کنند. برخی مواقع نیز کفی پله ها را نیز با استفاه از چوب می سازند و از این طریق شکل زیبا تری به راه پله می دهند.

بهترین ایده ها برای ساخت پله چوبی

طراحان دکوراسیون داخلی برای ساخت پله چوبی مستقیم ایده های مختلفی ارائه می دهند که برخی از آن ها نسبت به بقیه کاربردی تری هستند. بعضی از آن ها برای ساخت این پله ها از ام دی اف استفاده می کنند که این کار کاملا اشتباه می باشد. این نوع چوب مقاومت بالایی نداشته و نمی توان برای ساخت پله ها از آن ها استفاده کرد. برای ساخت این پله ها بهتر است که به سراغ چوب های طبیعی بروید. برای این کار باید چوب های برش داده شده را حدود ۵ ماه در مکانی خشک نگهداری کنید تا برای استفاده و نصب آماده شوند. از این رو بهتر است از مدت ها قبل برای ساخت و نصب این پله ها سفارش دهید تا در زمان مورد نظر خود بتوانید پله هایی چوبی داشته باشید.

بهترین سازنده پله پیچ آهنی در تهران و کرج

سازنده پله چوبی
سازنده پله های چوبی

استفاده از صفحات فینگر جوینت یکی دیگر از ایده های جذاب برای ساخت پله ها می باشد. برای این کار از خرده چوب هایی استفاده می کنند که ظاهر زیبایی دارند. از طرفی این نوع صفحات چوبی مقاومت بالایی داشته و می توان برای ساخت راه پله از آن استفاده کرد. فقط کافیست که پس از پایان یافتن مراحل ساخت، با یک روغن مخصوص روی سطح آن را پوشش دهید تا از این طریق دوام و زیبایی آن افزایش یابد.

ساخت پله چوبی با چوب پرس گرم

امروزه برای ساخت پله چوبی مستقیم از روش های مدرنی استفاده می کنند تا بتوانند در مدت زمان کوتاهی راه پله هایی محکم و ایمن تولید کنند. یکی از این روش ها استفاده از چوب پرس گرم می باشد. برای اجرای این روش تخته چوب اصلی اندازه گیری شده و بریده می شود. سپس آن را به چند لایه نازک تر تبدیل می کنند و سپس لایه ها را به هم پرس می کنند. در نهایت تخته های با ضخامت ۳۰۰ میلیمتر تولید کرده و برای این کار مورد استفاده قرار می دهند.
معمولا برای ساخت راه پله با این روش از چوب درخت کاج استفاده می کنند و سطح رویی آن را با چوب بلوط می پوشانند. مهم ترین نکته در اجرای این روش آن است که چوب ها باید کاملا خشک شده باشند و سپس نصب گردند. هرگز نمی توان نمونه های خیس این چوب را در راه پله ها مورد استفاده قرار داد چرا که به سرعت ترک خورده و می شکند.

رعایت استاندارد ها در ساخت پله چوبی

برای طراحی و تولید پله چوبی مستقیم باید استاندارد های خاصی را مد نظر قرار داده و در مراحل مختلف طراحی و تولید از آن ها استفاده کنید. اول از همه توجه به جنس چوب و میزان مقاومت آن می باشد. بعد از آن باید چوبی که برای این کار انتخاب می کنید را در شرایط ایده آلی قرار دهید تا به طور کامل خشک شود. در مرحله طراحی راه پله و ساخت آن نیز باید به نکات زیادی توجه داشته باشید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • عرض پله
    عرض استاندارد برای این پله ها باید بین ۲۷ تا ۳۲ سانتی متر در نظر گرفته شود.
  • ارتفاع رایزر
    ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر برای این بخش در نظر می گیرند.
  • عرض کل پله ها
    این پارامتر باید بین ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متر باشد تا از نظر ایمنی آتش سوزی و برای حمل بار استاندارد باشد.
  • زاویه پله ها
    این زاویه بین ۳۵ تا ۴۰ درجه در نظر گرفته می شود.
  • ارتفاع نرده
    این ارتفاع حداقل باید ۹۰ سانتی متر باشد.
تولید پله چوبی
تولید پله چوبی صاف
سخن پایانی

امروزه افراد زیادی با ساخت پله چوبی مستقیم راه پله های مناسبی برای خانه و باغ های خود تهیه می کنند. این نوع پله ها که ساختار پیچیده ای ندارند باید با استفاده از چوب های مقاوم و با دوامی ساخته شوند. همچنین باید چوب ها به اندازه کافی خشک شوند تا بعد از نصب دچار ترک خوردگی نشوند. افراد برای این کار از روش های مختلفی استفاده می کنند و چوب های متفاوتی را برای این کار انتخاب می کنند. برای ساخت این پله ها علاوه بر جنس چوب باید به ابعاد و اندازه هر پله، پاگرد و ارتفاع کل راه پله توجه داشته باشید و همه اجزاء را بر اساس استاندارد ها تهیه کنید.

سوالات متداول ساخت پله چوبی مستقیم

  1. برای رنگ زدن سطح رویی پله های چوبی از چه موادی می توان استفاده کرد؟
    برای این کار می توان از رنگ روغن، لاک بی رنگ، رنگ پلی اورتان دو جزئی و رنگ های اکریلیک استفاده کرد.
  2. مناسب ترین چوب ها برای ساخت پله چوبی کدامند؟
    برای این کار می توانید از چوب هایی مانند چوب درخت کاج، بلوط، راش و کاج اروپایی استفاده کنید. هر یک از این چوب ها دارای خصوصیات منحصر به فردی بوده و در قیمت های خاصی به فروش می رسند.
  3. استفاده از راه پله چوبی چه مزیت هایی به همراه دارد؟
    این نوع راه پله ها با استفاده از مواد سازگار با محیط زیست ساخته می شوند، دوام و زیبایی بسیار زیادی دارند و تعمیر و نگهداری از آن ها بسیار ساده می باشد.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + سیزده =