انواع پله گرد و مارپیچ

انواع پله گرد و مارپیچی


اگر خانه دوبلکس دارید و یابرای محیط کار خود نیاز به ساخت انواع پله گرد و مارپیچ دارید. شرکت سازنده پله نوین پله در آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

درباره پله های گرد و مارپیچ

پله‌ های گرد و مارپیچ دو نوع ساختاری متفاوت برای صعود و نزول افراد از یک ارتفاع به ارتفاع دیگر هستند. این دو نوع پله ممکن است در معماری ساختمان‌ ها، پل‌ ها، صنعت و حوزه‌ های دیگر به کار روند. در ادامه به توضیحات دقیق‌ تر درباره هر یک از این نوع پله‌ ها پرداخته می‌ شود:

پله‌ های گرد

  • پله‌ های گرد ساختاری معمولاً برای اتصال سطوح مختلف یک ساختمان به کار می‌ روند. این نوع پله‌ ها به شکل یک مارپیچ دایره‌ ای شکل دارند که از یک مرکز بزرگ به تدریج به اطراف تنگ می‌ شوند.
  • پله‌ های گرد می‌توانند به دلیل ساختار دایره ای‌ شان به ارتفاع محدودی از سطح به سطح دسترسی فراهم کنند و در فضاهای محدود و معمولاً در ساختمان‌ های مسکونی استفاده می‌ شوند.
  • این پله‌ ها به شکلی زیبا و ظریف طراحی می‌ شوند و می‌ توانند به دکوراسیون داخلی یک فضا جذابیت اضافه کنند.

پله‌ های مارپیچ

  • پله‌ های مارپیچ به شکل یک مارپیچ یا مارپیچی شکل دارند و برای اتصال سطوح مختلف با دوران 360 درجه به کار می‌ روند. این نوع پله‌ ها به شکل لولا یا مارپیچ دوره‌ ای طراحی شده‌ اند.
  • پله‌ های مارپیچ معمولاً در مکان‌ های محدود و با مساحت محدود کاربرد دارند و از آن‌ ها برای ایجاد دسترسی به سطوح بالا یا پایین استفاده می‌ شود.
  • این نوع پله‌ ها به دلیل ساختار خمیده و مارپیچی‌ شان، معمولاً به عنوان پله‌ های دکوراتیو یا پله‌ های طراحی شده در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

هر دو نوع پله‌ های گرد و مارپیچ معمولاً به صورت پسرانه یا معنوی طراحی می‌ شوند و تاثیر مهمی در ظاهر و انطباق با محیط داخلی فضاها دارند. انتخاب نوع پله به تنظیمات و نیازهای مکان مربوط می‌ شود.

پله های گرد از جهت ساختار
انواع پله های گرد از جهت ساختار

بیشتر بدانید؛ پله های گرد داخل ساختمان

انواع پله گرد از جهت ساختار

پله‌ های گرد از جهت ساختار و شکل می‌ توانند به تنوع زیادی طراحی شوند. در زیر به برخی از انواع پله‌ های گرد از جهت ساختار اشاره می‌ شود:

پله‌ های گرد مارپیچ یا مارپیچی

این نوع پله‌ ها به شکل یک مارپیچ یا مارپیچی شکل دارند. آنها در دورهای دایره‌ ای به ارتفاع می‌ روند و از یک مرکز مشخص به اطراف تنگ می‌ شوند. این پله‌ ها برای دسترسی به سطوح مختلف با دوران 360 درجه استفاده می‌ شوند.

پله‌ های مارپیچ معمولاً در فضاهای محدود و مکان‌ هایی با مساحت محدود استفاده می‌ شوند و به شکل لولا یا مارپیچ دوره‌ ای طراحی شده‌ اند.

پله‌ های گرد دایره‌ ای

  • این پله‌ ها به شکل دایره‌ ای یا حلقه‌ ای شکل دارند. آنها به گونه‌ ای طراحی می‌ شوند که به طور کامل دوران کرده و به ارتفاع می‌ روند.
  • پله‌ های گرد دایره‌ ای معمولاً به عنوان پله‌های مخصوص یا دکوراتیو در مکان‌ های باز، باغ‌ ها، یا فضاهای طراحی شده مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

پله‌ های گرد بصری

  • این نوع پله‌ ها به شکل دایره‌ ای یا حلقه‌ ای شکل دارند، اما تنها به عنوان پله‌ های بصری و طراحی شده‌ اند. یعنی عملاً از آنها برای صعود و نزول استفاده نمی‌ شود.
  • پله‌ های گرد بصری معمولاً به عنوان عناصر دکوری یا تزئینی در مکان‌ ها و فضاهای طراحی شده به چشم می‌ آیند و جذابیت و زیبایی به محیط می‌ دهند.

تنوع در طراحی پله‌ های گرد به شکل‌ ها و استفاده‌ های مختلف از آنها، این پله‌ ها را به یک عنصر مهم در معماری و دکوراسیون فضاها تبدیل کرده است. انتخاب نوع پله به نیازهای فضا و معماری آن بستگی دارد.

انواع پله های مارپیچ

پله‌ های مارپیچ، نوعی از پله‌ های گرد هستند که به شکل مارپیچ یا مارپیچی شکل دارند و برای اتصال سطوح مختلف یک ساختمان به کار می‌ روند. این پله‌ ها معمولاً در مکان‌ هایی با مساحت محدود یا در فضاهای باز به کار می‌ روند. در ادامه به برخی از انواع پله‌ های مارپیچ اشاره می‌ شود:

پله‌ های مارپیچ چوبی

  • این نوع پله‌ ها از چوب ساخته شده‌ اند و معمولاً به عنوان پله‌ های داخلی در خانه‌ ها یا ساختمان‌ های معمولی به کار می‌ روند.
  • پله‌ های مارپیچ چوبی به دلیل طراحی زیبا و جذاب خود به دکوراسیون داخلی فضاها جلبابی می‌ دهند.

پله‌ های مارپیچ فلزی

  • این نوع پله‌ ها از فلز (مانند فولاد) ساخته شده و معمولاً در مکان‌ های صنعتی یا فضاهای با محیط خارجی به کار می‌ روند.
  • پله‌ های مارپیچ فلزی به دلیل مقاومت و پایداری‌ شان در برابر عوامل محیطی به خصوص در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
انواع پله مارپیچ
پله های مارپیچ

پله‌ های مارپیچ گرانیت یا سنگ مصنوعی

  • این نوع پله‌ ها از مواد مانند گرانیت یا سنگ مصنوعی ساخته شده‌ اند و معمولاً در مکان‌ های معماری با طراحی مدرن یا لوکس به کار می‌ روند.
  • پله‌ های مارپیچ از گرانیت یا سنگ مصنوعی به عنوان عناصر دکوراتیو و تزئینی در ساختمان‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

پله‌ های مارپیچ گردابی

  • این نوع پله‌ ها به شکل یک مارپیچ دوره‌ ای با قطر کم طراحی شده‌ اند و معمولاً در فضاهای کوچک و محدود به کار می‌ روند.
  • پله‌ های مارپیچ گردابی به دلیل ساختار خمیده‌ شان به عنوان پله‌ های معمولی در فضاهای محدود مورد استفاده می‌ شوند.

تنوع در انواع پله‌ های مارپیچ به نیازهای مکان و معماری مرتبط است. انتخاب نوع پله مناسب به ویژگی‌ های محیط و طراحی داخلی مکان بستگی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع پله های گرد و مارپیچی پرداختیم، اگر شما نیر قصد ساخت این نوع پله ها را دارید تنها کافی ست با کارشناسان نوین پله تماس بگیرید و پروژه خود را به ما بسپارید.

سوالات متداول انواع پله گرد و مارپیچ

  1. پله‌ های گرد و مارپیچ چیستند؟
    پله‌ های گرد و مارپیچ نوعی از پله‌ ها هستند که به شکل مارپیچ یا دایره‌ ای شکل دارند و برای اتصال سطوح مختلف به کار می‌ روند.
  2. چه موادی برای ساخت پله‌ های گرد و مارپیچ مورد استفاده قرار می‌ گیرد؟
    مواد مختلفی مانند چوب، فلز (مانند فولاد)، گرانیت یا سنگ مصنوعی برای ساخت پله‌ های گرد و مارپیچ استفاده می‌ شوند.
  3. کجا از پله‌ های گرد و مارپیچ استفاده می‌ شود؟
    پله های گرد و مارپیچ معمولاً در مکان‌ های با مساحت محدود، فضاهای طراحی شده و فضاهای باز (در صورت مقاومت مواد به عوامل محیطی) استفاده می‌ شوند.
  4. آیا پله‌ های مارپیچ مخصوصی برای دکوراسیون و زینت وجود دارند؟
    بله، برخی از پله‌ های مارپیچ به عنوان پله‌ های بصری و طراحی شده بدون اینکه برای صعود و نزول به کار بروند. این پله‌ ها به عنوان عناصر دکوراتیو یا تزئینی در مکان‌ ها به چشم می‌ آیند.
  5. آیا نصب و نگهداری پله‌ های گرد و مارپیچ پیچیده است؟
    نصب و نگهداری پله‌ های گرد و مارپیچ به نوع مواد و طراحی آنها بستگی دارد. برای نمونه، نصب پله‌ های گرانیتی ممکن است پیچیده‌ تر باشد تا نصب پله‌ های چوبی.
  6. آیا پله‌ های مارپیچ فضا را بهینه‌ تر بهره‌ مند می‌ سازند؟
    پله‌ های مارپیچ به معنای بهینه‌ سازی فضا نیستند، اما در مکان‌ هایی با مساحت محدود می‌ توانند به کاربران اجازه دهند تا بهتر از فضاها بهره‌ برند.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 10 =