پله های شعله ای یا پله های شیپوری

پله شعله ای یا پله های شیپوری


پله ها یکی از ویژگی های ضروری هر سازه ای با چندین طبقه است. یکی از مهم ترین انواع پله ها در ساختمان پله های گرد یا دایره ای شکل است که هم به لحاظ ظاهری بسیار لوکس و مجلل است و هم از نظر کاربردی، کاربرد فراوانی دارند. در این مقاله به بررسی یکی از انواع پله های گرد یعنی پله های شعله ای یا پله های شیپوری می پردازیم.

پله های شعله ای یا پله های شیپوری چیست؟

این دو اصطلاح برای توصیف پله هایی استفاده می شود  مثلا برخی از پله های گرد با طرح شعله ساخته می شوند؛ که در آن پله اول (اغلب پایین) دارای عرض بزرگ تری است و با بالا رفتن از این پله ها از عرض پله ها کاسته می شود. البته در بعضی موارد این کم شدن عرض تا انتها ادامه می یابد اما گاهی اوقات بعد از کم شدن عرض در اواسط راه پله، مجدد عرض آن ها بیشتر می شود.
اصطلاح شعله در اینجا به شکل شعله هنگام مشاهده از بالا اشاره دارد. در فضای کسب و کار کشور ما به زبان ساده از عبارت شیپوری استفاده می شود. دلیل این امر شکل پله ها از بالاست که می توان آن را به شکل شیپور دید.
البته از این نوع پله ها چیزی فراتر از فرم و زیبایی استفاده می شود. در بسیاری از نمونه ها، این دهانه در ابتدای پله ها کاربردی است. این عرض پله ها در ابتدای کار برای ورود یا خروج از جنبه های گوناگون و مصارف مختلف کمک می کند. به خصوص در مکان های شلوغ مانند سینما و مجالس که تردد افراد روی پله ها اهمیت زیادی دارد.
نوع دیگری از پله ها وجود دارد که در آنها فقط پله های اول (و گاهی اوقات دوم و سوم) اندکی عریض تر هستند که این پله ها را پله لوبیا یا لب گرد می نامند و آن را نباید با پله های شعله ای یا پله های شیپوری اشتباه گرفت.

ویژگی پله های گرد یا دایره ای
پله های گرد یا دایره ای

بیشتر بخوانید: انواع پله گرد و مارپیچ

ویژگی های پله های گرد یا دایره ای

پله های گرد بسته به طرح پله ها، پله های دایره ای نامیده می شوند که اغلب با پله های مارپیچ اشتباه گرفته می شوند. پله های دایره ای با یک مرکز انحنای واحد و شعاع بزرگ را دنبال می کنند اما پله های مارپیچ واقعی دارای یک پایه مرکزی هستند که تمام پله ها به آن متصل می شوند.
ویژگی های پله های گرد یا دایره ای عبارتند از:

  • هنگامی که از بالا پله های مارپیچ مشاهده می شود، به نظر می رسد که ستارگان دور ستاره ای دایره ای با یک مرکز انحنا و شعاع بزرگ را دنبال می کنند. در حالی که پله‌های دایره‌ای دور می‌چرخند و باریک هستند، بیشتر شبیه یک پله معمولی به نظر می‌رسند تا یک پله مارپیچ، زیرا منحنی آن ملایم‌تر است.
  • پله های دایره ای یا گرد را می توان هم در ساختمان های مسکونی و هم در ساختمان های تجاری استفاده کرد و معمولاً برای بیان یک طرح در نظر گرفته می شود.
  • پله های دایره ای مانند پله شعله ای یا پله های شیپوری بسیار فاخر هستند و می توان از آنها برای ایجاد یک نقطه کانونی معماری استفاده کرد.
  • پیمایش و راه رفتن راه پله دایره ای بسیار راحت تر از پلکان مارپیچ است.
  • پله های دایره ای به فضای باز بیشتری نیاز دارند و بنابراین برای ساختن آن هزینه بیشتری دارند و یکی از گران ترین راه پله ها برای مصالح و نیروی کار هستند.

انواع پله های گرد

  • دایره ای شعاع مرکب
    یک پله دایره ای با شعاع مرکب بر اساس همان نوع استاندارد 90 درجه طراحی شده است، اما با تغییر در شعاع در جایی در راه پله. بنابراین طرح دارای چندین نقطه محوری خواهد بود که در نقاط مماس قرار دارند نه خطوط صاف و روان.
  • دایره ای استاندارد 90 درجه
    یک بخش منحنی از پله ها است که 90 درجه از بالا به پایین می رود. شعاع داخلی (کوچکتر) و شعاع بیرونی (بزرگتر) یک نقطه مرکزی مشترک یا “پیوت” را تشکیل می دهند. سپس با تقسیم 90 درجه بر تعداد آج مورد نیاز، آج ها به طور مساوی توزیع می شوند.
  • دایره ای 180 درجه / آج های کمان دار
    سه آج پایینی را می توان برای جلوه ای دلپذیر خم کرد.
  • دایره ای U شکل
    یک راه پله دایره ای شکل U اغلب در یک دهانه مستطیلی شبیه به فرود یا بادگیر قرار می گیرد. پله‌ های دایره‌ ای U شکل نیاز به شعاع بسیار محکمی دارند که باید دقیقاً برای مطابقت با قوانین ساختمانی برای اندازه آج تنظیم شود.
  • دایره ای U شکل / گوشه مربع
    حذف رشته دایره ای با شعاع بزرگ به آج ها اجازه می دهد تا در گوشه های قاب شده راه پله ادامه پیدا کنند که یک تصویر کاملا متفاوت از همان طرح راه پله ایجاد می کند و امکان قرار دادن اشیاء هنری در گوشه ها را فراهم می کند.
  • دایره ای شکل J
    پلکان دایره ای شکل J به طور کلی در جایی استفاده می شود که فضایی برای طراحی مناسب تر وجود نداشته باشد. اگرچه این نوع پله رایج است، اما سازگاری هندسی را برای ایجاد خطوط صاف برای ریل ارائه نمی کند.
دلایل انتخاب پله های گرد
دلیل انتخاب پله های گرد چیست

دلیل انتخاب پله های گرد

استفاده از پله های گرد و پله های تزئینی در ساخت و ساز دو هدف اصلی دارد. دلیل اول ساختن یک فضای زیبا و مجلل است و دلیل دوم جنبه های عملی و کاربری آنها است. پله های شعله ای یا پله های شیپوری به هر دو این اهداف دست پیدا کرده اند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

سخن پایانی

پله های گرد (پله های دایره ای) از دیرباز مورد توجه معماران و طراحان داخلی بوده است. در این مطلب به بررسی ویژگی ها و انواع پله گرد و به طور مشخص پله های شعله ای یا پله های شیپوری اشاره کردیم. این نوع پله ها نه تنها در منازل مسکونی و ویلاها، بلکه در هتل ها یا رستوران های با طراحی خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول پله های شعله ای یا پله های شیپوری

  1. از پله های دایره ای یا گرد در کدام فضا استفاده می شود؟
    هم در معماری مسکونی و هم تجاری
  2. مزیت استفاده از پله های شعله ای یا پله های شیپوری چیست؟
    به دلیل زیبایی و عرض پهن در ابتدای پله برای مکان های شلوغ مانند سینما و مجالس بسیار کاربرد دارد.
  3. ظاهر پله های شعله ای یا پله های شیپوری چگونه است؟
    ابتدا دارای عرض زیادی هستند و رفته رفته از عرض آن ها کاسته می شود تا انتها. البته در مواردی مجدد در قسمت های پایانی عرض زیاد می شود.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 7 =