کاربردهای پله گرد

کاربرد پله گرد


کاربردهای پله گرد چیست؟ پله های گرد یکی از انواع پله هایی هستند که این روزها مورد توجه بسیاری از معماران و سازندگان بناهای مختلف قرار گرفته اند. در برخی از موارد ما باید بر اساس شرایطی که در طراحی یک مجموعه وجود دارد نسبت به اجرای این پله ها تصمیم گیری نماییم اما در بسیاری از موارد انتخاب این پله ها به صورت کامل بر عهده خود ما می باشد. از همین رو باید بدانیم که این پله ها دارای چه کاربردهایی هستند و ما می توانیم از این پله ها در چه بخش هایی استفاده کنیم تا بتوانیم با خیالی آسوده نسبت به اجرای آنها اقدام کرده و یا در صورت دلخواه آنها را سفارش دهیم.

بررسی انواع پله

برای دسترسی سریع به نقاطی که در یک مجموعه داریم می توانیم از انواع پله ها استفاده کنیم. پله ها در ابتدا برای این منظور به کار گرفته می شدند که تنها ما را به نقاطی که مدنظر داریم برسانند اما به مرور زمان در زیبایی و دکوراسیون اهمیت زیادی پیدا کردند. به همین دلیل ما شاهد انواع این پله ها شدیم که پله گرد یکی از آنها می باشد که در این بخش قرار است کابردهای پله گرد را مورد بررسی قرار دهیم.استفاده از این نوع پله ها یکی از مهم ترین عناصر و عوامل در ایجاد زیبایی در ساختمان ها است.بیشترین استفاده از این نوع پله در سازه های دوبلکس و چند طبقه است که علاوه بر ایجاد ارتباط بین طبقات تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی ساختمان نیز دارد.همانگونه که از نام این پله ها مشخص است ظاهر آنها به صورت مارپیچ و گرد است، در واقع در این پله به جای آنکه از شیبی مستقیم برای اتصال طبقات استفاده شود از حالت دورانی بهره برده می شود.

پله گرد چه نوع پله ای می باشد؟

پیش از بررسی کاربردهای پله گرد لازم است که در خصوص ویژگی هایی که این پله ها دارند اطلاعات خود را تکمیل نماییم. پله گرد یکی از پرکاربردترین نوع پله در ساختمان و سازه های دوبلکس و دو طبقه است که می تواند در زیبایی دکوراسیون داخلی تاثیر بسزایی داشته باشد.ساخت این نوع پله ها بر اساس یک محور فرضی است تا طبقات را به یکدیگر متصل نماید.در ساخت پله گرد باید حتما به میزان فضا توجه شود تا با توجه به فضای در دسترس حالت دایره و پیچ پله به صورت استاندارد ایجاد گردد.با ایجاد قوس های نرم و استاندارد می توان زیبای زیادی را در فضا ایجاد نمود.در پاسخ به سوال پله گرد در چه سازه هایی کاربرد دارد باید بگوییم که این پله علاوه بر منازل مسکونی در مکان های مختلف دیگری همچون رستوران ها، بوتیک ها، نمایشگاه ها و هر فضای دیگری نیز قابل استفاده می باشند.

درست است که کاربردهای پله گرد در انتخاب ما نقش مهمی دارند اما بدون تردید می توان گفت که از مهم ترین دلایل استفاده از پله گرد علاوه بر زیبایی آن اشغال فضای کمتری از محیط است، در واقع باید بگوییم که این نوع پله ها کم جا می باشند، پس اگر فضای کمی در اختیار دارید بهترین گزینه برای ساخت پله این مدل است.استفاده از این پله ها زیبایی دو چندان به محیط می بخشند و دکوراسیون داخلی ویلاها و خانه های لوکس را بسیار چشم نواز می کنند.البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که زمانی که از پله گرد در ویلا و خانه های لوکس استفاده می شود دیگر نباید در ابعاد کوچک ساخته شوند و همچنین در ساخت آنها از مواد و متریالی مانند شیشه، چوب نیز بهره برده شود.

پله های گرد دارای چه انواعی هستند

کاربردهای پله گرد را می توانیم در گستردگی انواعی که این پله ها دارند مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که پله ها دارای انواع مختلفی هستند به این معنا است که از نظر کاربرد نیز دارای انواع مختلفی می باشند. پله گرد یا اسپیرال را با توجه به شکل ظاهری و مواد و متریالی که در ساخت آنها استفاده میشوند به چند دسته مارپیچ گرد، مارپیچ قائمه، G، U تقسیم کرده اند.در ساخت این پله ها از متریال مختلفی استفاده می شود برای مثال می توان به شیشه های نشکن، چوب، آهن، سنگ، بتن، استیل اشاره کرد.

نکات مهم در ساخت پله گرد چیست؟

سازندگان و مهندسان در ساخت پله گرد باید همانند سایر پله ها استاندارد و ضوابطی را رعایت نمایند که در ادامه مطلب برخی از مهم ترین آنها را بررسی خواهیم کرد.در ساخت این پله سازندگان مانند سایر پله ها با محدودیت مساحت پیاده سازی و محدودیت ارتفاع روبرو نیستند، در واقع ارتفاع استاندارد و اصولی پله گرد به اندازه ارتفاع کف تا سقف ساختمان است که این خصوصیت و ویژگی در ساخت سایر پله ها وجود ندارد و به همین دلیل در ساخت و اجرای سایر پله ها فاکتورهای مانند سطح پیاده سازی و حداقل ارتفاع بسیار با اهمیت است.یکی دیگر از دلایل استفاده از پله گرد این است که میزان زیبا سازی و پویایی مکان را افزایش می دهد و اگر طراحی و ساخت به بهترین حالت ممکن انجام شود می تواند نقش محوری در دکوراسیون داخلی فضا داشته باشد.

پله های گرد با توجه به شعاع و ابعاد سطح پیاده سازی به چند دسته دو محور باکس، دو محور ورق، زیر محور، تک محور، ساده، برش خورده تقسیم می شوند که هر کدام از این مدل ها از بیشترین شعاع تا کمترین شعاع و همچنین در فضاهای تردد بالا و تردد کم کاربرد دارند.در طراحی پله گرد از سنگ، چوب، پلاستیک، شیشه و… می توان استفاده کرد و شکل ظاهری پله را می توان از نوع کلاسیک تا مدرن طراحی نمود زیرا تنوع بالایی در ساخت پله گرد وجود دارد.

سخن پایانی

با توجه به آنچه در این بخش به شما گفته شد حالا در مورد کاربردهای پله گرد اطلاعات بیشتری را در اختیار دارید. با توجه به این اطلاعات اگر تصمیم به استفاده از این پله ها گرفته اید به شما توصیه می کنیم از طریق شماره هایی که در این وب سایت در اختیار شما قرار داده ایم با کارشناسان و مشاوران ما در نوین پله تماس حاصل نمایید تا بتوانید سفارشات خود را به راحتی ثبت نمایید.

سوالات متداول

  1. پله های گرد برای چه مواردی استفاده می شود؟
    پله‌های گرد که به پله‌های مارپیچ نیز معروف هستند، در طراحی‌های معماری برای صرفه‌جویی در فضا و ارائه یک عنصر زیبا به ساختمان استفاده می‌شوند. آنها را می توان هم در داخل و هم در فضای باز استفاده کرد و می توان از مواد مختلفی مانند چوب، فلز یا شیشه تهیه کرد.
  2. مزایای استفاده از پله های گرد چیست؟
    پله های گرد می توانند گزینه بسیار خوبی برای ساختمان هایی با فضای محدود باشند، زیرا نسبت به پله های سنتی مساحت کمتری را اشغال می کنند. آنها همچنین می توانند از نظر بصری چشمگیر به فضا باشند و حس ظرافت و عظمت را به آن اضافه کنند. علاوه بر این، پله‌های گرد را می‌توان برای مطابقت با نیازهای خاص یک ساختمان سفارشی کرد و می‌توان آن‌ها را از مواد مختلفی برای مطابقت با سبک‌ها و ترجیحات مختلف ساخت.
  3. برخی از کاربردهای رایج پله های گرد چیست؟
    پله های گرد را می توان در محیط های مختلفی مانند منازل، ادارات، ساختمان های عمومی و فضاهای بیرونی استفاده کرد. آنها اغلب به عنوان یک نقطه کانونی یا ویژگی طراحی استفاده می شوند و می توانند برای اتصال سطوح مختلف یک ساختمان استفاده شوند. همچنین می توان از آنها برای ایجاد علاقه بصری و افزودن حس درام به فضا استفاده کرد.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =