پله گرد

پله گرد در چه سازه هایی استفاده می شود؟


پله گرد در چه سازه هایی استفاده می شود؟

ما در اطراف خود پله های مختلفی را مشاهده کرده ایم، هر کدام از این پله ها در اشکال مختلفی ساخته می شوند مواد و متریال به کار برده شده در هر نوع از پله ها می تواند متفاوت باشد، یکی از انواع پله که بسیار شیک و زیبا است پله گرد می باشد که با نام های دیگری همچون پله اسپیرال، پله پیچ نیز شناخته می شود.استفاده از این نوع پله ها یکی از مهم ترین عناصر و عوامل در ایجاد زیبایی در ساختمان ها است.در این مقاله به بررسی اینکه پله گرد در چه سازی هایی استفاده می شود؟ خواهیم پرداخت.

بیشترین استفاده از این نوع پله در سازه های دوبلکس و چند طبقه است که علاوه بر ایجاد ارتباط بین طبقات تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی ساختمان نیز دارد.همانگونه که از نام این پله ها مشخص است ظاهر آنها به صورت مارپیچ و گرد است، در واقع در این پله به جای آنکه از شیبی مستقیم برای اتصال طبقات استفاده شود از حالت دورانی بهره برده می شود.

پله گرد چیست؟

پله گرد یکی از پرکاربردترین نوع پله در ساختمان و سازه های دوبلکس و دو طبقه است که می تواند در زیبایی دکوراسیون داخلی تاثیر بسزایی داشته باشد.ساخت این نوع پله ها بر اساس یک محور فرضی است تا طبقات را به یکدیگر متصل نماید.در ساخت پله گرد باید حتما به میزان فضا توجه شود تا با توجه به فضای در دسترس حالت دایره و پیچ پله به صورت استاندارد ایجاد گردد.با ایجاد قوس های نرم و استاندارد می توان زیبای زیادی را در فضا ایجاد نمود.در پاسخ به سوال پله گرد در چه سازه هایی کاربرد دارد باید بگوییم که این پله علاوه بر منازل مسکونی در مکان های مختلف دیگری همچون رستوران ها، بوتیک ها، نمایشگاه ها و هر فضای دیگری نیز قابل استفاده می باشند.

با بهترین سازنده پله چوبی در کرج و تهران آشنا شوید

پله دوبلکس سنگی
پله دوبلکس سنگی

از مهم ترین دلایل استفاده از پله گرد علاوه بر زیبایی آن اشغال فضای کمتری از محیط است، در واقع باید بگوییم که این نوع پله ها کم جا می باشند، پس اگر فضای کمی در اختیار دارید بهترین گزینه برای ساخت پله این مدل است.استفاده از این پله ها زیبایی دو چندان به محیط می بخشند و دکوراسیون داخلی ویلاها و خانه های لوکس را بسیار چشم نواز می کنند.البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که زمانی که از پله گرد در ویلا و خانه های لوکس استفاده می شود دیگر نباید در ابعاد کوچک ساخته شوند و همچنین در ساخت آنها از مواد و متریالی مانند شیشه، چوب نیز بهره برده شود.

انواع پله گرد

پله گرد یا اسپیرال را با توجه به شکل ظاهری و مواد و متریالی که در ساخت آنها استفاده می شوند به چند دسته مارپیچ گرد، مارپیچ قائمه، G، U تقسیم کرده اند.در ساخت این پله ها از متریال مختلفی استفاده می شود برای مثال می توان به شیشه های نشکن، چوب، آهن، سنگ، بتن، استیل اشاره کرد.در انتخاب و ساخت پله گرد حتما باید به میزان بودجه و متریال کاربردی توجه داشته باید مثلا در هیچ جایی برای ساخت پله اضطراری از شیشه استفاده نمی کنند.یکی از موادی که باعث که بر روی زیبایی این پله تاثیر دارد استفاد از چوب است، چوب ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند و هر فردی بنا به سلیقه و بودجه خود می تواند یکی از آنها را انتخاب نماید، تفاوت در رنگ چوب، و جنس آن باعث می شود که با توجه به دکوراسیون داخلی مناسب ترین چوب را برای ساخت پله گرد انتخاب و خریداری نمایید.

برای دیدن نمونه کارهای نوین پله به صفحه پله گرد مراجعه نمایید.

آشنایی با انواع پله گرد در نوین پله
آشنایی با انواع پله گرد

استانداردهای مربوط به ساخت پله

سازندگان و مهندسان در ساخت پله گرد باید همانند سایر پله ها استاندارد و ضوابطی را رعایت نمایند که در ادامه مطلب برخی از مهم ترین آنها را بررسی خواهیم کرد.

  • در ساخت این پله سازندگان مانند سایر پله ها با محدودیت مساحت پیاده سازی و محدودیت ارتفاع روبرو نیستند، در واقع ارتفاع استاندارد و اصولی پله گرد به اندازه ارتفاع کف تا سقف ساختمان است که این خصوصیت و ویژگی در ساخت سایر پله ها وجود ندارد و به همین دلیل در ساخت و اجرای سایر پله ها فاکتورهای مانند سطح پیاده سازی و حداقل ارتفاع بسیار با اهمیت است.
  • یکی دیگر از دلایل استفاده از پله گرد این است که میزان زیبا سازی و پویایی مکان را افزایش می دهد و اگر طراحی و ساخت پله گرد به بهترین حالت ممکن انجام شود می تواند نقش محوری در دکوراسیون داخلی فضا داشته باشد.
  • پله های گرد با توجه به شعاع و ابعاد سطح پیاده سازی به چند دسته دو محور باکس، دو محور ورق، زیر محور، تک محور، ساده، برش خورده تقسیم می شوند که هر کدام از این مدل ها از بیشترین شعاع تا کمترین شعاع و همچنین در فضا های تردد بالا و تردد کم کاربرد دارند.
  • در طراحی پله گرد از سنگ، چوب، پلاستیک، شیشه و… می توان استفاده کرد و شکل ظاهری پله را می توان از نوع کلاسیک تا مدرن طراحی نمود زیرا تنوع بالایی در ساخت پله گرد وجود دارد.
سخن پایانی

استفاده از پله گرد در بسیاری از سازه ها که نیازمند پله هستند قابل اجراست، تنها کافی ست که با گروه با سابقه و با تجربه نوین پله تماس بگیرید تا بهترین پیشنهاد و طراحی را دریافت نمایید.

سوالات متداول پله گرد در چه سازه های استفاده می شود؟

  1. پله گرد در چه سازه هایی به طور معمول استفاده می شود؟
    به طور معمول پله های گرد در خانه های دوبلکس که باید افراد  در طبقات بالا به خانه برسند مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. پله های گرد معمولا با چه متریالی ساخته می شوند؟
    پله های گرد با توجه به دکوراسیون و فضاسازی داخلی هر خانه می تواند متفاوت ساخته شود؛ و با فلز، چوب، سنگ، شیشه و.. ساخته می شود.
  3. تعریف دقیق پله گرد چیست؟
    پله گرد یکی از پرکاربردترین نوع پله در ساختمان و سازه های دوبلکس و دو طبقه است که می تواند در زیبایی دکوراسیون داخلی تاثیر بسزایی داشته باشد.
Rate this post

4 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =