سفارش پله در تهران

نحوه ساخت پله انواع گرد


بسیاری از افراد به دنبال راه پله چوبی داخل ساختمان برای خانه های خود هستند. این نوع راه پله ها که با هدف اتصال بین دو طبقه مورد استفاده قرار می گیرد، تنوع بسیار زیادی دارند. چوب به کار رفته، طرح، رنگ، ابعاد و اندازه های این سازه ها با هم متفاوت بوده و افراد با نیاز ها و سلیقه های مختلف می توانند از آن ها استفاده کنند.

راه پله چوبی داخل ساختمان

راه پله چوبی داخل ساختمان یکی از انواع بسیار زیبا و جذاب از این سازه ها می باشد که در انواع مختلفی ساخته می شوند. این راه پله ها را با استفاده از چوب های مختلفی تولید می کنند. معمولا در خانه های دوبلکس و یا ساختمان های دو طبقه برای ایجاد ارتباط بین دو طبقه از این نوع سازه ها استفاده می شود. این راه پله ها از نظر ظاهری بسیار زیبا و جذاب بوده و می تواند به لوکس تر شدن ساختمان ها کمک کند. از طرفی این سازه ها بسیار مقاوم بوده و طول عمر زیادی دارند. این راه پله ها نوعی سازه اتصالی هستند که دو بخش غیر هم سطح ساختمان را به هم مرتبط می کنند.

این پله ها حس زیبایی و بودن در طبیعت را به افراد القا کرده و فضایی مجلل و زیبا در ساختمان ها ایجاد می کنند. برای ساخت این راه پله ها از چوب های مختلفی استفاده می کنند. برخی از این چوب ها مقاومت بیش تری داشته و بعضی دیگر از نمونه ها استحکام کمی دارند. افراد با توجه به نوع نیاز و میزان استفاده ای که از این سازه ها می کنند، چوب و متریال های اولیه را فراهم می کنند.

انواع راه پله چوبی

راه پله چوبی داخل ساختمان را در انواع و نمونه های مختلفی تولید می کنند مهم ترین نمونه از این سازه ها عبارتند از:

  • پله استپ استریت

این نمونه از راه پله چوبی داخل ساختمان ساختار بسیار ساده ای داشته و فقط جهت بالا و پایین رفتن از آن استفاده می شود. این پله ها فضای کمی اشغال کرده و از نظر ظاهری همانند نردبان هستند. برخی از این راه پله ها همراه با پاگرد هستند. در طراحی آن ها یک پاگرد بین پله ها قرار داده می شود.

حتما بخوانید»  پله گرد فلزی دوبلکس

  •  پله ۹۰ درجه

این نوع راه پله ها دارای یک شکست ۹۰ درجه بوده و از این طریق مسیر پله تغییر می کند. این پله ها کاربرد و کارآیی بیش تری داشته و فضای کمی را اشغال می کنند. میزان امنیت این راه پله ها نسبت به نمونه های استریت بیش تر است. علت این امر آن است که اگر کسی از بالای پله سقوط کند، در میانه راه متوقف شده و  در نتیجه از ارتفاع زیاد سقوط نمی کند.

  • پله رفت و برگشت

این نوع پله ها را با نام پله ۱۸۰ درجه می شناسند. در میانه راه این پله ها یک پاگرد وجود داشته و سپس در جهت عکس به صورت ۱۸۰ درجه بالا می رود. این راه پله ها پاگرد بزرگ تری داشته و نسبت به بقیه نمونه ها فضای کم تری را اشغال می کنند. از این رو در مکان هایی که با محدودیت فضا مواجه هستند از این نوع راه پله ها استفاده می شود.

راه پله چوبی داخل ساختمان 
چوبکاری پله گرد دوبلکس
  • راه پله  U

این نمونه از راه پله چوبی داخل ساختمان از نظر ظاهری بسیار شبیه به پله های ۱۸۰ درجه می باشد. محل قرارگیری پاگرد در این راه پله ها با نمونه های ۱۸۰ درجه تفاوت داشته و فضای کم تری نیز اشغال می کند.

  • راه پله L

نوع دیگری از این راه پله ها با نام پله های ال شناخته می شوند. این محصولات به پله های ۹۰ درجه شباهت داشته و تفاوت آن در محل قرارگیری پاگرد می باشد. معمولا پاگرد در این پله ها در محل پایین تری نسبت به راه پله ۹۰ درجه قرار می گیرد. همین امر نیز سبب می شود تا این پله ها در عین زیبایی فضای کمی را اشغال کنند.

  • راه پله ویدر

این نوع راه پله ها از نظر ظاهری شبیه به پله های L شکل بوده اما پاگرد ندارند. عرض این پله ها پیوستگی داشته و محل شکستگی مثلثی شکل دارند. در ساختمان هایی که با محدودیت ارتفاع مواجه بوده و سقف کوتاهی دارند، از این نوع راه پله ها استفاده می کنند. این پله ها برای جلوگیری از برخورد سر با سقف مورد استفاده قرار می گیرند.

ابعاد استاندارد راه پله های چوبی

راه پله چوبی داخل ساختمان را در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می کنند. ابعاد استاندارد این راه پله ها به شرح زیر می باشند:

  • عرض راه پله

حداقل عرضی که برای این پله ها در نظر گرفته می شود، ۱۱۰ سانتی متر می باشد. البته در شرایطی که تعداد ساکنین داخل ساختمان کم تر از ۵۰ نفر باشد، می توان عرض این پله ها را تا ۹۰ سانتی متر کاهش داد.

  • اندازه کف پله

این پارامتر در ساخت پله ها باید حداقل ۳۰ سانتی متر در نظر گرفته شود. اگر کف پله ها کم تر از این مقدار باشد، موجب سقوط عابران از راه پله می شود.

  • اندازه پله ها

ارتفاع برای هر یک از این پله ها ۱۸ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

  • ابعاد نرده

برای این نرده ها ارتفاع حداقل یک متر و ده سانتی متر در نظر گرفته می شود. اندازه مابین این نرده ها نباید از ۱۱ سانتی متر عبور کند. در غیر این صورت احتمال سقوط کودکان از راه پله ها وجود دارد.

نحوه نصب پایه خراطی چوبی روی پله گرد
پایه خراطی چوبی
  • تعداد پله ها در یک مسیر

در ساخت این راه پله ها حداکثر تعداد پله ها در هر مسیر ۱۲ پله باید باشد.

  • تعداد پله ها در پاگرد

در هر پاگرد از این راه پله ها می توان سه پله و یا بیش تر قرار داد. در این زمینه باید دقت داشته باشید که تعداد پله ها در هر پاگرد باید بیش از یک پله باشد.

  • اندازه پاگرد راه پله

اگر بیرون زدگی و یا پاگردی در این نوع راه پله ها وجود نداشته باشد، می توان اندازه یک متر و ده سانتی متر را برای این پاگرد ها در نظر گرفت. در غیر این صورت باید اندازه آن حداقل ۹۰ سانتی متر باشد.

قیمت نصب راه پله چوبی

راه پله چوبی داخل ساختمان را در انواع مختلفی تولید می کنند. این راه پله ها را در تنوع بالایی تولید کرده و به بازار می فرستند. قیمت این نوع سازه ها با توجه به فاکتور های مختلفی تعیین می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • نوع چوب

برای ساخت این راه پله ها از چوب های مختلفی استفاده می کنند. همین امر می تواند در تعیین قیمت راه پله ها بسیار موثر باشد.

  • طراحی پله ها

هر چه این پله ها طراحی های پیچیده تری داشته باشند، برای ساخت آن ها به مهارت و زمان بیش تری نیاز داشته و در نتیجه قیمت نصب آن ها نیز بیش تر می شود.

  • تجربه و نرخ پیمانکار

میزان مهارت و تجربه نیرو های فنی فعال در این حوزه نیز در این قیمت گذاری ها بسیار موثر است. نیرو های حرفه ای تر این پله ها را با کیفیت های بیش تر و با قیمت های بالاتری به فروش می رسانند.

  • نوع راه پله

همان طور که گفتیم این راه پله ها را در انواع و مدل های مختلفی تولید می کنند. از این رو نوع آن ها نیز می تواند در قیمتشان موثر باشد.

  • میزان کیفیت

برخی از این راه پله ها با کیفیت بالاتری ساخته شده و بعضی دیگر از نمونه ها بی کیفیت تر هستند. نمونه های مرغوب و با کیفیت این محصولات در قیمت های بالاتری به فروش می رسند.

مزایای پله گرد لیزری
مزایای پله گرد لیزری چیست؟
سخن پایانی

راه پله چوبی داخل ساختمان را در انواع و نمونه های مختلفی تولید می کنند. برخی از این راه پله ها طراحی های ساده تری داشته و بعضی از مدل ها با طرح های پیچیده تری ساخته می شوند. این نوع سازه ها با توجه به میزان کیفیت، نوع، طرح و چوب استفاده شده قیمت گذاری می شوند.

سوالات متداول راه پله چوبی داخل ساختمان

  1. کدام نوع از راه پله ها به فریم بندی بیش تری نیاز دارند؟
    نمونه های L این راه پله ها به فریم بندی های بیش تری احتیاج داشته و در نتیجه در قیمت های بالاتری به فروش می رسند.
  2. برای محافظت از راه پله های چوبی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
    برای این کار باید از برخورد اشیای نوک تیز با پله ها جلوگیری کرده و برای تمیز کردن آن ها از یک پارچه تمیز نم دار استفاده کنید.
  3. آیا می توان این نوع پله ها را بشوییم؟
    بهتر است که برای تمیز کردن این پله ها از دستمال نم دار استفاده کرده و در صورت خیس شدن، آن ها را سریعا با دستمال خشک کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =