چرا شاسی پله معلق را کنسولی می سازند

شاسی پله معلق کنسولی


اگر برای شما این سوال مطرح است که در سازه پله های معلق چرا شاسی پله معلق را کنسولی می سازند؟ باما در این مقاله همراه باشید. قدرت و مقاومت یک سازه کنسولی یا باکس نسبت به یک ورق حتی ضخیم، بسیار بیشتر است. برای مثال، یک میلگرد با قطر 1 سانتی‌ متر در مقابل، یک لوله ضخیم شماره یک قرار می گیرد. آیا می ‌دانستید مقاومت خمشی لوله از میلگرد توپر بیشتر است؟ باکس نیز به همین شکل عمل می‌ کند. هنگامی که قوطی کف پله‌ ها را از شیارهای از قبل ایجاد شده عبور داده و به ورق دوم جوش می‌ دهیم، سازه ما بسیار محکم‌ تر خواهد شد. این کار مانع شکستن محل جوشکاری می‌ شود، حتی زمانی که فردی با وزن 100 کیلوگرم روی کف پله‌ ها قرار بگیرد.

معایب شیارهای باکس نسبت به شاسی کنسولی

تنها عیب استفاده از شیارهای باکس، کاهش فضا به اندازه ضخامت کنسول یا باکس است. این ضخامت ممکن است ۳۰ یا ۴۰ سانتی متر باشد. در سیستم کنسولی، این مقدار فضا برای جای پله‌ ها استفاده می‌ شود و کف پله ‌ها از بالا این ضخامت را پوشش می ‌دهند. به عبارت دیگر، طول کف پله‌ ها افزایش می ‌یابد و کنسول زیر پله‌ ها قرار می‌ گیرد و مخفی نیست؛ به همین دلیل به آن کنسول بغل نیز گفته می‌ شود. اما در حالت باکس شیار دار، باید تمام باکس در دیوار پنهان شود و اگر قسمتی از آن بیرون بماند، از متراژ پله و به تبع آن از فضای محیط کاسته می ‌شود.

تفاوت اصلی این روش همین مورد است که بیان شد و تفاوت دیگری ندارند. البته در مدل کنسولی، به دلیل مصرف بیشتر ورق و طول بیشتر سی‌ ان‌ سی، هزینه اجرایی بالاتر خواهد بود.
پروفیل زیر پله به عنوان یک دیلم عمل نموده و فشار وارده بر محل جوشکاری را چندین برابر می‌ کند. بنابراین، این شیارها برای استحکام پله معلق بسیار مهم هستند. همچنین، برای جلوگیری از ایجاد سروصدا، باید در نقطه شیار دوم، پروفیل کف پله به ورق جوش داده شود تا درز بین ورق و جوش به طور کامل پر شده و صدای ناخوشایند زنگ مانند از بین برود.

بیشتر بخوانید: پله معلق شاسی مخفی چیست؟

پله معلق شاسی مخفی چیست
سازنده پله معلق شاسی مخفی

چرا اکثر سازندگان پله، پاشنه ‌های فلزی گرد را یکپارچه با شاسی اتصال نمی‌ دهند؟

اگر به دقت توجه کنید، خواهید دید که پاشنه فلزی به شاسی با جوشکاری اتصال داده شده است. به عبارت دیگر، پس از ساخت شاسی، پاشنه به زیر آن اضافه شده است و این اتصال یکپارچه نیست. این موضوع دارای چندین دلیل است؛ یکی از دلایل اصلی این است که برش ورق را برای اتصال یکپارچه با دستگاه سی‌ ان‌ سی انجام داد، که هزینه بیشتری نسبت به گیوتین دارد.

دلیل دیگر اینکه اکثر سازندگان این کار را انجام نمی‌ دهند، پرت شدن بیشتر ورق و افزایش وزن بر روی دست سازنده است، بنابراین ممکن است هزینه یا وزن پله بیشتر شود، که این امر اغلب مورد تایید نیست. همچنین، این که سازنده خودش متحمل ضرر شود یا جوانه سازنده روی بیاورد و از اجرتش کاسته شود، امکان‌ پذیر نیست. تنها زمانی که این کار انجام می ‌شود، زمانی است که جای جوش با بتونه پوشانده شده یا از شاسی آهنی با پوشش چوبی استفاده می‌ شود.

شاسی پله معلق نرده شیشه ای باید باکسی باشد

چرا شاسی پله معلق را کنسولی می سازند؟ باکسی بهتر است یا کنسولی؟ نصاب ‌های شیشه ‌نرده از روش فیکس‌ پونیت استفاده می‌ کنند که البته قابل قبول است، اما قیمت بسیار بالای آن این روش را بهتر نمی‌ کند؛ زیرا هیچ خاصیت و زیبایی خاصی ندارد. اما با ساخت باکس برای پله ‌های گرد، هم زیبایی کار افزایش می‌ یابد و هم قدرت استحکام سازه فلزی تا چندین برابر بیشتر می ‌شود. حالا شما باید تصمیم بگیرید کدامیک بهتر است.
یک دلیل دیگر این است که قرار گرفتن شیشه نرده در شیارهای باکس حدود ۴ تا ۵ سانتیمتر فضای باز را فراهم می‌کند و نصب آن بسیار آسان‌تر است. حال اگر سازنده کمی در قوس اشتباه کرده باشد، نصاب شیشه به مشکلی برنخواهد خورد. در نتیجه، نصب شیشه به‌ صورت راحت‌تر و بدون دردسر انجام می‌ شود.

پله های معلق جدید
پله های معلق

چه مزایایی در اجرای پله‌ های معلق وجود دارد؟

این پله‌ ها، علاوه بر اینکه برای دسترسی به طبقات مختلف استفاده می‌ شوند، به عنوان یک عنصر دکوراتیو نیز عمل می‌کنند. ظاهر زیبا و مدرنی که پله‌ های معلق به فضای منزل می‌ بخشند، بسیار دلپذیر است. با توجه به امکان استفاده از مواد مختلف در اجرای پله‌ های معلق، به راحتی می‌ توان هماهنگی مناسبی بین دکوراسیون منزل و راه پله ایجاد کرد. این پله‌ ها می ‌توانند به صورت کروی یا منحنی نیز طراحی شوند که زیبایی منحصر به فردی به فضا اضافه می‌ کند.

چرا شاسی پله معلق را کنسولی می سازند؟ آیا از استحکام بالایی برخوردار است؟ پله‌ های معلق دارای استحکام بالا و قابلیت تحمل وزن‌ های زیادی هستند. علاوه بر این، با اجرای پله ‌های معلق، فضای مفید منزل نیز افزایش می ‌یابد. به دلیل عدم اتصال پایه پله به زمین، فضای زیر پله نیز آزاد است و می ‌توان از آن بهره برد. سیستم این پله ‌ها به صورت مجزا از یکدیگر است که این امر امکان عبور نور خورشید و افزایش روشنایی فضا را فراهم می‌ کند.

سخن پایانی

در پایان، موضوع چرا شاسی پله معلق را کنسولی می سازند؟ را در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم. در واقع، می ‌توان گفت که انتخاب کنسولی کردن شاسی پله معلق دارای دلایل گوناگونی است که از جمله مهم‌ ترین آن‌ ها می ‌توان به افزایش قدرت و استحکام سازه، ایجاد زیبایی و تنوع در طراحی، سهولت در نصب و استفاده از فضای زیر پله اشاره کرد. این روش، نه تنها به ارتقاء زیبایی و شکوه فضا کمک می‌ کند بلکه بهبود و سازماندهی کلیت محیط را نیز به ارمغان می‌ آورد. از این رو، انتخاب کنسولی برای شاسی پله معلق به عنوان یک گزینه معقول و منطقی در دکوراسیون داخلی محسوب می ‌شود.

سازنده پله معلق فلزی در تهران و کرج
سازنده پله معلق فلزی

سوالات متداول چرا شاسی پله معلق را کنسولی می سازند؟

  1. چرا برای شاسی پله معلق اغلب از روش کنسولی استفاده می‌ شود؟
    استفاده از روش کنسولی برای شاسی پله معلق به دلایلی از جمله افزایش استحکام و پایداری سازه، ایجاد زیبایی و سهولت در نصب و استفاده از فضای زیر پله انجام می‌ شود.
  2. چه فوایدی دارد که شاسی پله معلق به شکل کنسولی ساخته شود؟
    ساخت کنسولی شاسی پله معلق بهبود زیبایی فضا، افزایش استحکام سازه، ایجاد تنوع در طراحی و سهولت در نصب و استفاده از فضای زیر پله را به همراه دارد.
  3. چه عواملی باعث می‌ شود که برای شاسی پله معلق از روش کنسولی استفاده شود؟
    عواملی همچون امکان ایجاد زیبایی و شکوه در فضا، افزایش استحکام سازه، سهولت در نصب و استفاده از فضای زیر پله و همچنین ایجاد تنوع در طراحی، از جمله دلایلی هستند که برای شاسی پله معلق از روش کنسولی استفاده می ‌شود.
5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =