پله گرد دی ان ای چیست

انوعپله گرد دی ان ای چیست


پله گرد دی ان ای یکی از انواع مختلف پله گرد می باشد. این نوع پلکان در طراحی خود یک حالت چرخشی دارند که باعث اتصال طبقات به یکدیگر می شوند. پله گرد دی ان ای ظاهری زیبا و منحصر به فرد دارد و کارایی فوق العاده این سازه از ویژگی های بینظیرش به شمار می آید. در پاسخ به این سوال که پله گرد دی ان ای چیست؟؛به عبارتی همان پله گرد مارپیچ است که به شکل مولکول های دی ان ای ساخته می شود و معمولا در ساختمان های بزرگ و مجلل این نوع پله گرد اجرا می شود.

بررسی پله گرد دی ان ای

بررسی کامل پله گرد دی ان ای موجب آشنایی بیشتر شما با خصوصیات این نوع پله می شود. پله گرد دی ان ای سازه ای بسیار فاخر و زیبا است که در صنعت معماری مدرن کاربرد دارد. اجرای پله گرد دی ان ای بسیار کم اتفاق می افتد زیرا این نوع پله گرد علاوه بر جنبه زیبایی فوق العاده اکثرا توجیه کاربردی زیادی ندارد.

به این دلیل که هر دو پله گرد دی ان ای ساخته شده میان طبقات یکسانی قرار می گیرند و یک مبدا و مقصد دارند. عملا با وجود یک پله گرد، پله گرد دوم کارایی خاصی ندارد. به عبارتی ساخت پله گرد دوم اغلب جنبه زیبایی و تکمیل کننده پله گرد اول را دارد. لازم به ذکر است که این موضوع سبب افزایش هزینه ساخت پله گرد مدل دی ان ای می شود.

به علاوه برای ساخت پله گرد به فضایی دو برابر ساخت پله گرد های دیگر نیاز داریم این موضوع عملا پله گرد های دی ان ای را برای مکان های دارای محدودیت فضا نامناسب می کند.

اما از دید دیگر یکی از کاربرد های پله گرد دی ان ای استفاده از آن ها در مکان های پر تردد است. زمانی که در یک مکان ازدحام جمعیت وجود داشته باشد با پله گرد های دی ان ای می توان از ایجاد شلوغی و ترافیک بر روی یک پله گرد جلوگیری کرد. همچنین می توان به جای یک پله گرد عریض دو پله گرد دی ان ای با عرض کمتر قرار داد که در واقع همان کارایی یک پله گرد عریض را با مزیت های بیشتر دارد.

در شرایط استثنایی تر ممکن است هر دو پله گرد در میان طبقات یکسان قرار بگیرند اما دارای مبدا و مقصد متفاوت باشند که این ویژگی بسیار کاربردی است.

بیشتر بخوانید: ساخت پله مدرن فلزی در تهران

شرایط اجرای پله گرد دی ان ای
پله گرد دی ان ای

شرایط اجرای پله گرد دی ان ای

شرایط اجرای پله گرد دی ان ای کمی با نحوه اجرای پله گرد های دیگر متفاوت است. زیرا بر خلاف پله گرد های دیگر که یک پله هستند، پله گرد دی ان ای دو پله کاملا هم اندازه مشابه دو رشته مولکول دی ان ای هستند. همان طور که از نام پله گرد دی ان ای نیز پیدا است، این نوع پله شباهت زیادی به مولکول دی ان ای درون هسته سلول های زنده دارد و دلیل نام گذاری آن نیز همین شباهتش با مولکول دی ان ای می باشد.

از جمله شرایط اجرای پله گرد دی ان ای، ساخت دو پله ی گرد تماما یک اندازه و هم جهت و دارای شروع و پایانی آینه ای به دور یک مرکز است و پس از آن هر دو پله میان طبقاتی یکسان قرار می گیرند.

نحوه طراحی پله گرد دی ان ای

نحوه طراحی پله گرد دی ان ای تا حدودی پیچیده به نظر می آید زیرا محاسبات آن باید به گونه ای انجام شود که دو پله گرد کاملا مکمل یکدیگر باشند. مراحل طراحی پله گرد دی ان ای به شرح زیر است.

اولین مرحله از طراحی پله گرد دی ان ای بازدید از فضای اجرا پله گرد و مشخص کردن مکان مناسب برای قرار گیری پله گرد است. لازم است ابعاد مکان مورد نظر را شامل فضای لازم برای نصب پله ها و ابعاد و فضای پیرامون آن را به طور دقیق اندازه بگیرید.

در مرحله بعدی پس از بازدید کلی از فضا و مشخص کردن اندازه ها باید ارتفاع هر دو کف ساختمان را جهت محاسبه ارتفاع کلی پله گرد، تعداد پله ها و عرض آن ها محاسبه کنید.

در سومین مرحله پس از اندازه گیری های میدانی نوبت به طراحی سه بعدی پله گرد ها توسط نرم افزار هایی همچون اتوکد می رسد. با استفاده از این نرم افزار ها می توانید در اندازه های دقیق و اصولی یک نمای شماتیک از پله گرد ها داشته باشید و طراحی های ظاهری را با دقت انجام دهید.

ساخت پله گرد دی ان ای
نحوه ساخت پله گرد دی ان ای

نکات مهم در ساخت پله گرد دی ان ای

در ساخت پله گرد دی ان ای نکات مهمی وجود دارد که باید مورد توجه خود قرار دهید. از جمله این نکات انتخاب متریال مناسب، مطابق با دکوراسیون محیط است. دقت کنید که متریال به کار رفته در ساخت پله گرد در محاسبات فنی پله گرد بسیار پر اهمیت است و می تواند بر استحکام و دوام پله تاثیر داشته باشد.

پس از ساخت پله گرد دی ان ای می توانید آن ها را رنگ آمیزی کنید و جزئیات ظاهری پله را بر طبق سلیقه انجام دهید به طور مثال می توانید برای پوشش کف پله از سنگ، چوب و شیشه استفاده کنید.
نکته قابل توجه امنیت پله گرد های دی ان ای است که باید به طور کامل رعایت شود. پله گرد های دی ان ای باید منطبق بر استاندارد های بین المللی طراحی و ساخته شوند به گونه ای که هنگام استفاده از آن ها هیچ خطری افراد را تهدید نکند.

سخن پایانی

از نظر دیدگاه فنی در اکثر پله گرد های دی ان ای به منظور جلوگیری از سرگیری پله ها بر روی یکدیگر، فضای قابل اجرا باید به قدری بزرگ باشد که شعاع خط سیر پله ها اندازه ای حدود صد و بیست سانتی متر داشته باشد.

پله گرد های دی ان ای
پله گرد دی ان ای

سوالات متداول پله گرد دی ان ای چیست؟

  1. معروف ترین نمونه اجرایی پله گرد دی ان ای کجاست؟
    نمونه معروف این نوع پله در لابی شرکت نستله موجود در کشور سوئیس است.
  2. ارتفاع طبقات برای اجرای پله گرد های دی ان ای چقدر باید باشد؟
    ارتفاع طبقات باید به قدری باشد که پله ها بر روی یکدیگر بگردند.
  3. جنس پله گرد دی ان ای از چه چیز هایی می تواند باشد؟
    پله گرد های دی ان ای در جنس های بتنی، آهنی، چوبی و استیل ساخته می شود.
5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 11 =