مفهوم ساعت گرد در پله گرد و پله دوبلکس

ساعت گرد در پله گرد و پله دوبلکس


وقتی صحبت از مفهوم ساعت گرد در پله گرد و پله دوبلکس می ‌شود موضوع مربوط به جهش چرخه پله است. معیار جهت چرخش پله بر اساس حرکت روبه بالا است. اگر هنگام بالا رفتن از پله به سمت راست بپیچید پله راست گرد نامیده شده و اگر به سمت چپ بپیچید یعنی از پله چپ گرد استفاده می کنید. البته پله ‌های دیگری وجود دارد که به شکل حرف s لاتین هستند. معمولا از پله‌ های گرد در فضاهایی استفاده می‌ کنند که محیط آن‌ ها کوچک است. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره پله گرد داشته باشید پیشنهاد می‌ شود تا انتهای مقاله را مطالعه فرمایید.

درباره ساعت گرد پله های گرد

تولیدکنندگان سازه ‌های مهندسی، پله گرد ها را به گونه‌ ای تولید می‌ کنند که مزیت‌ های زیادی همراه خود داشته باشند. در ادامه با مزیت ‌های پله گرد آشنا می‌ شوید:

  • افزایش فضا: پله گرد یک مسیر ارتباطی ایمن را به وجود می‌ آورد. همین ارتباط باعث ایجاد فضای بیشتر می ‌شود.
  • ایمن بودن: پله در حوادثی مانند زلزله و آتش سوزی  به شما کمک می کند تا زودتر از محیط خارج شوید.
  • زیبایی: پله‌ های گرد یکی از سازه‌ های معماری هستند که دکوراسیون خانه را زیباتر نشان می‌ دهند.

انواع پله گرد

پله گرد در انواع مختلفی ساخته می ‌شود تا بتواند نیاز هر سلیقه‌ ای را برآورده سازد. در اینجا، انواع پله گرد معرفی می شود:

  • پله گرد فلزی دوبلکس: پله گرد دوبلکس یکی از اصلی ترین گزینه‌ هایی است که وجود آن در خانه ‌های دوبلکس ضروری است. این پله باید به گونه ‌ای ساخته شود که تمامی محدودیت ‌هایی که در فضا وجود دارد را از بین ببرد. یک نکته دیگر که باید به آن توجه کنید این است که این پله‌ ها را به گونه‌ ای طراحی کنید که با دکوراسیون خانه شما سازگار باشد. از نظر طراحان پله دوبلکس نقطه کانونی خانه به شمار می‌ آید. از نظر معماران نیز پله گرد جمع و جور بوده و می‌ تواند کمبود فضا را جبران کند.
  • پله گرد فلزی: پله‌ های فلزی نسبت به سایر پله گردها ویژگی ‌های زیادی دارند. تطبیق پذیری یکی از ویژگی‌های پله گرد فلزی است که می‌ توان از آن درخانه های سنتی و مدرن استفاده کرد. مواد استفاده شده در پله گرد فلزی شامل ضد زنگ، آلومینیوم و آهن فرفورژه است. حداقل تعمیر و نگهداری از این پله‌ های گرد فلزی یکی دیگر از مزیت‌هایی است که این محصول را از سایر محصولات متمایز می‌ کند. این پله‌ های فلزی برخلاف چوب به بازسازی، لاک و رنگ مداوم نیازی ندارند. پله گرد فلزی دوام بالایی در برابر تغییرات دما دارد.

بیشتر بخوانید: ساخت پله مدرن فلزی در تهران

پله‌ فلزی دوبلکس

 

  • پله گرد چوبی: معمولا از پله گرد چوبی در فضای تجاری استفاده می‌ کنند زیرا استفاده طولانی مدت آن‌ها در محل زندگی ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود آورد. عموما از پله گرد چوبی با ستون مربعی برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند. پله گردهای چوبی‌ که امروزه ساخته می‌ شوند فلز هستند که با ورق های چوبی آن‌ها را می‌ پوشانند.
  • پله گرد آهنی: پله‌ های گرد آهنی از فولاد ساخته شده‌ اند که با دقت زیادی آن‌ ها را تراش می دهند. با استفاده از رنگ الکترواستاتیک، از این محصول در برابر رطوبت و هوا محافظت می‌ کنند. رنگ اکثر پله‌ های گرد آهنی مشکی بوده البته هنگام سفارش می‌ توانید رنگ‌ های دیگری را انتخاب کنید.
  • پله گرد استیل: پله گرد استیل استحکام بالایی دارد. زنگ نزدن، سطح براق و سیلی و نگهداری آسان از مزیت‌ های پله گرد استیل است.
  • پله گرد شیشه‌ ای: پله گرد شیشه‌ ای یکی از شیک و مدرن ترین راه پله‌ ای است که می‌ توانید آن را انتخاب کنید. کف پله، شیشه‌ ای بوده و نرده‌ های آن استیل است. در بعضی از طرح‌ ها، نرده‌ های آن نیز از خود شیشه ساخته می‌ شود. این شیشه‌ ها از لمینت با ضخامت بالا ساخته تولید می‌ شوند.

در طراحی پله گرد چه عواملی تاثیر گذار هستند؟

شما می ‌توانید برخی از پله گردها را به صورت آماده خریداری کنید. این در حالی است که امکان طراحی سفارشی ساعت گرد در پله گرد و پله دوبلکس نیز وجود دارد. البته یکسری عوامل تاثیر گذار وجود دارند که در هنگام سفارش مهم و اساسی هستند. از جمله:

  • ابعاد: برای طراحی کردن یک راه پله ابعاد را به طور دقیق اندازه گیری کنید.
  • زاویه چرخش پله: زاویه چرخش پله باید به گونه‌ ای باشد که ساعت گرد بودن آن مشخص شود.
سخن پایانی

پله گرد برای تمامی خانه‌  ها توصیه نمی‌ شود زیرا در بعضی از ساختمان های مسکونی علاوه بر اینکه فضا را اشغال می‌ کند محیط خانه را نیز کوچک تر نشان می‌ دهد. پله گردها در انواع و طرح ‌های مختلفی ساخته و تولید می ‌شوند تا پاسخگوی نیازهای کاربری متنوع باشند.

پله های فلزی ویلایی
پله گرد فلزی

سوالات متداول مفهوم ساعت گرد در پله گرد و پله دوبلکس

  1. نرده‌ های پله گرد چگونه باشد، بهتر است؟
    باتوجه به نوع راه پله می ‌توانید نرده ‌ها را نیز همانگونه طراحی کنید؛ اما استفاده از نرده‌ های استیل و آلومینیومی به صرفه تر است.
  2. قیمت پله گرد چقدر است؟
    قیمت پله گرد باتوجه به طرح آن، کیفیت، مدت زمان لازم برای ساخت، ابعاد و اندازه، انواع و جنس تغییر می‌کند. از آنجایی که تنوع پله‌ های گرد زیاد است شما می ‌توانید برخی از انواع آن را با قیمت مناسب خریداری کنید.
  3. مفهوم ساعت گرد در پله گرد و پله دوبلکس چیست؟
    این به این معناست که در صورت بالا رفتن از پله ها اگر شما به سمت راست بپیچید، از پله راست گرد و اگر به سمت چپ بپیچید یعنی از پله چپ گرد استفاده می کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + یک =